To morate storiti za boljši spanec

Brez hrane lahko preživite trikrat dlje kot brez spanca.

“Ne moreš biti zdrav, če nimaš zdravega spanca.”
- Dr. William Dement, ameriški zdravnik in pionir na področju raziskovanja spanca

 

Ni ga čez dober spanec. To vam bo povedal vsak, ki je imel kadarkoli težave z nespečnostjo. Ljudje, ki dobro spijo, niti ne vedo, kaj v resnici pomeni zgolj ena noč nemotenega spanca. Ljudje, ki dobro spijo, nespečenežem lahkotno predlagajo, naj se pred spanjem zgolj malce umirijo, naj poslušajo svoj dih, štejejo ovce in bo vse rešeno. No, ne gre čisto tako. Ogromno ljudi po vsem svetu trpi za kronično nespečnostjo, milijone ljudi ima zaradi pomanjkanja spanca manj kakovostno življenje. In pika. Poleg prehranjevanja in seveda dihanja, je spanec eden najpomembnejših dejavnikov v našem življenju. Brez hrane bi lahko preživeli trikrat dlje kot brez spanca, sedemnajst ur brez zatisnjenega očesa pa na naše sposobnosti vpliva enako kot če bi spili dva močna kozarčka alkohola. Kakovosten spanec je celo tako zelo pomemben, da lahko že kratko obdobje nespečnosti med drugim negativno vpliva na imunski sistem, depresijo, spomin in prekomerno težo.

Raziskava kanadskega zdravniškega združenja je pred kratkim pokazala, da je pomanjkanje spanca neposredno povezano z nezmožnostjo izgube odvečne teže. Raziskovanci so namreč vsi po vrsti uživali popolnoma enako hrano in se mučili z enakim telovadnim režimom, pa vendar so tisti, ki so spali manj kot šest ur, dosledno izgubljali manj kilogramov in telesne maščobe, kot tisti iz skupine, kjer je veljal privilegij osem-in-več urnega spanca.

Vemo, zadovoljni spalci brez težav s spanjem, ste skomignili z rameni, najverjetneje tega zapisa niti ne boste prebrali do konca. Najverjetneje ste celo že kliknili na kakšno drugo temo, ki vam je bližje. Okej, v redu. Tisti, ki pa imate težave z nespečnostjo, tisti, ki ne veste več, kako bi si pomagali, si pa le shranite tole povezavo, saj bomo v naslednjih tednih in mesecih brskali, raziskovali in iskali rešitve za vaš boljši spanec. Pa Napsie ležišča ne bomo niti omenjali (čeprav bi vam zagotovo pomagal na poti do boljšega spanca, ampak do tega boste prej ali slej že prišli sami). Okej, morda ga bomo omenili občasno – ampak samo takrat, ko bo nujno potrebno. Ko bomo na primer ugotavljali, kako kakovostno ležišče vpliva na boljši spanec. Ampak začeti je treba na začetku. Pri samih osnovah dobrega spanca.

Pri naboru nasvetov za neuničljivo osnovo dobrega spanca, smo si tokrat pomagali z dognanji Colina Espija, profesorja spalne medicine na Oddelku za klinično nevroznanost Univerze v Oxfordu. Začenjamo in hkrati zaključujemo naš prvi zapis s prvim in najbolj pomembnim nasvetom. Poskušajte se ga držati dva tedna. Mi pa se vrnemo čez štirinajst dni z naborom dodatnih namigov in nasvetov za boljši spanec, ki so jih doslej zbrali svetovni strokovnjaki s področja spalne medicine.

 

1. Vzemite si čas za spanje!

“Večina tistih, ki premalo spijo, morajo za boljši spanec najprej narediti najbolj pomemben prvi korak, in sicer: vzeti si morajo čas za spanje,” na videz preprosto ugotavlja Espie. Drži, večina nas spanec potiska nekam na rep seznama “stvari v življenju, ki jih moram početi dnevno”, zato se čez teden ponavadi odločamo za krajši spanec (toliko je za postoriti, kdo bo pa spal?!), dodatne ure počitka pa potem notri prinašamo ob koncih tedna ali (ne, ne in ne!) zgolj na dopustu. To ni v redu. Tudi spanec namreč potrebuje svoj urnik. “Stabilen in dosleden urnik spanja – torej da greste spat in vstanete vsak dan ob isti uri – je dokazano eden izmed najbolj učinkovitih dejavnikov pri zadovoljivem in učinkovitem spancu,” pojasnjuje Espie.

Tukaj seveda sledi naš izgovor, da je kaj takšnega nemogoče, da je življenje nepredvidljivo in preveč razgibano, da bi lahko našo rutino vsakodnevnega spanca nastavil z enako lahkotnostjo kot tempomat hitrosti vožnje na prazni avtocesti. “Ne gre,” nenaspano skomignemo z rameni.

Poglejte, v resnici imamo nad svojim časom precej več vpliva kot mislimo. Mi in samo mi (!) smo gospodarji svojega časa in zakaj ne bi čas za spanje v naslednjih dveh tednih potisnili na vrh seznama naših prioritet? Torej da se namesto za večerno pijačo v mestu, odločimo za zgodnejši spanec. Namesto neskončnega in nesmiselnega zlorabljanja tipke “ogled nazaj”, gremo preprosto raje spat. In po dveh tednih ocenimo, kako je ta na videz majhna sprememba naše večerne rutine, vplivala na naše počutje tekom dneva. Že kakšno uro pred spanjem si obvezno razvežite kravato ali razpnite lase, izklopite pametne naprave, poljubite otroke za lahko noč, natočite kopel, v roke vzemite dobro knjigo. Sprostite se. Dva tedna, velja?

Se beremo prihodnjič. Upamo, da že bolje naspani. ;)

Z mislijo na vas in vaše spalne navade,
Napsie